Etter å ikke ha blogget på godt over en måned slo en tanke meg da vi nylig satt og jobbet med eksamen. I oppgaven poengterte vi viktigheten av å poste regelmessige oppdateringer på sosiale medier, om man som bedrift skal ha forhåpninger om å vokse. Naturligvis har trafikken til denne bloggen falt etter en relativt lang periode uten oppdateringer, og dette er også en felle jeg ser at mange, særlig nyoppstartede bedrifter og gründere, går i. Mange starter sterkt med regelmessige oppdateringer og spennende innhold, for så å nærmest forlate kontoene etter de første månedene, som leder til at de som var interessert i virksomheten mister mye av engasjementet. Jeg vil derfor presentere 5 nøkkelkriterier for at du skal lykkes med sosiale medier i din bedrift:

 

1. Din målgruppe på sosiale medier er ikke nødvendigvis den samme målgruppen som for produktet.

Old Spice, som er en amerikansk produsent av toalettsaker, slet lenge med at produktet ble sett på som noe kun eldre herrer benyttet.  I et forsøk på å fange den yngre garde, kjørte de i gang en kampanje som i dag fremheves som et av de mest geniale markedsføringstiltakene gjennom historien. Old Spice var klar over at 70% av alle menns toalettsaker ble kjøpt av kvinner, og kampanjen ble derfor rettet mot disse. Reklamene ble en kjempesuksess, og klarte å stoppe den nedadgående salgskurven firmaet hadde hatt i mange år. Selv om det er menn som benytter produktene, hadde Old Spice klart å identifisere at kjøpsbeslutningen gjerne fattes av enten partneren eller nære kvinnelige familiemedlemmer, og at det dermed var disse markedsføringen burde rettes mot. Dette understreker viktigheten av å være klar over hvem som er brukere av produktet, og hvem som fatter kjøpsbeslutningene. For eksempel bør ikke bleier markedsføres mot spedbarn, men mot foreldre – og her et det mange mindre bedrifter som bør gjøre en nøye gjennomgang av hvem de egentlig ønsker å treffe på sosiale medier. Les mer om kampanjen her. 

 

2. Vit hvor målgruppen din befinner seg

Om du er ny i businessverden, er muligheten god for at Facebook er det første du tenker på, når du skal starte å bygge bedriftens sosiale medie-tilstedeværelse. For all del, Facebook er en god kanal med et vidt spekter av brukere i alle aldersgrupper, men ved å undersøke brukeraktiviteten til målgruppen din på tvers av ulike kanaler, vil det gi bedre muligheter til å nå dem med kanalunikt innhold tilpasset plattformene de er på. Tekst gjør seg godt på Twitter, bilder er mest hensiktsmessige å bruke på Instagram. Alle plattformene har egne typer innhold som fanger brukernes oppmerksomhet best, så tenk over hva du vil kommunisere ved ditt produkt, og bruk riktig plattform til å gjøre det. Ipsos dine statistikker over brukeratferd i sosiale medier er et godt sted å starte for å få et overblikk. 

 

3. Produser verdifullt innhold for følgerene dine

Dette spiller videre på overnevnte poeng. Du er nødt til å produsere innhold som målgruppen din finner interessant, og som på en eller annen måte skaper verdi for dem. Når du vet hvor målgruppen befinner seg, gir det mulighet til å dra nytte av de unike egenskapene hver plattform innehar. For eksempel om du finner at gruppen du ønsker å nå i stor grad befinner seg på Snapchat, vil korte videosnutter med for eksempel tips til hvordan de kan bruke produktet være hensiktsmessig. Tenk at du har startet et selskap som selger vann, og du vil selge dette til unge forbrukere. Istedenfor å da vise et eldre par som sitter i stuen og konsumerer produktet, lag heller en Snapchatvideo som viser vannet i situasjoner målgruppen gjerne interesserer seg for. Et eksempel på dette kan være en kort informasjonsvideo om hvor mye vann kroppen trenger når man trener aktivt, eller viktigheten av vann etter en tung natt på byen. Informasjon som dette er nyttig for brukeren, og det skaper dermed verdi som holder dem interessert. Det er også viktig å ha i tankene at det du mener er viktig å fremheve ved bedriften din, ikke nødvendigvis er det målgruppen ønsker å se.

 

4. Skap engasjement.

Følgere på Facebook eller Instagram er i seg selv ikke verdt noe som helst. Hensikten ved å være til stede i sosiale medier som en bedrift, er å kunne konvertere likes om til handling – enten dette er i form av for eksempel klikk til nettside eller kjøp.  Ved å produsere innhold som skaper engasjement, har du muligheten til å lære om hva kundene dine egentlig tenker om deg, og hva de ønsker. Bruk dette til å forbedre tjenestene dere tilbyr, og vær aktiv i kommentarfeltene om følgerene dine poster noe. Ikke bare vil dette være en god mulighet til å skaffe nyttig innsikt i målgruppen, men de vil også knytte sterkere bånd til din bedrift. Kjenn målgruppen din, og post innhold som oppfordrer de til å kommentere og dele – nettverkseffekter er din beste venn på sosiale medier. Se for eksempel hvordan Elkjøp gjør det her: 

 

5. Post regelmessig

For å sirkle tilbake til tanken som starten dette blogginnlegget, er dagens siste tips å poste innhold med regelmessige, forutsigbare mellomrom.  Prøv å forplikte deg til å for eksempel legge ut et innlegg 2 ganger i uken, som for eksempel på mandager og torsdager. Dette gir deg rom til å fastsette mål og mening for innleggene som kommer, mens følgerene dine får en jevn strøm av innhold som det er enkelt å forholde seg til. Ikke produser over evne, men sørg for at du vil være i stand til å opprettholde trykket i kanalene dine i lang fremtid – kontinuitet er fortsatt konge. En Facebookside som ikke er oppdatert på 3 måneder, er også en Facebookside som følgerene har glemt, så fastsett en plan tidlig og prøv å hold deg til den. Om du allerede har innlegg klart uker i forveien, kan det også være lurt å benytte 3. partsprogrammer, som publiserer innleggende for deg slik at du ikke glemmer det- for eksempel Buffer eller HootSuite.

 

For å oppsummere, så mener jeg altså det er viktig at du kjenner målgruppen din, engasjerer de som følger deg, og ikke minst; at du er konsekvent. Har du noen tips nyoppstartede bedrifter kan dra nytte av når de skal etablere seg på sosiale medier? Del gjerne i kommentarfeltet under!

 

 

One thought on “5 Tips for å lykkes med sosiale medier i din start-up”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *